گـــروه صنعتی زاگــــــــــرا صـــــنعـت

تولید کننده انواع دیگ های بخار ، دیگ های آبگرم

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
اسفند 10, 1401

انواع فیلتر شنی

فیلتر شنی چیست؟

در طبیعت شاهد تصفیه آب به روش های گوناگونی می باشیم که یکی از آن ها عبور آب از بستر شن و ماسه است. در تولید فیلترهای شنی از این رفتار طبیعت الهام گرفته شده است و فیلترهایی طراحی گردیده که نسبت به دیگر فیلترها به صرفه تر هستند اما قادر به حذف ذرات معلق در آب با کیفیت بالایی می باشند.

فیلترهای شنی فلزی در واقع نوعی مخزن هستند که دارای یک شیر ورودی و یک خروجی می باشند و همینطور دارای نازل هایی با پوشش شن و سیلیس نیز هستند. ذرات معلق در آب وقتی از فیلتر و نازل که با دانه های شن پوشیده شده است، برخورد می کنند؛ راه عبوری پیدا نمی کنند به همین دلیل خروجی این فیلترها آب تمیز و تصفیه شده است.

فیلترهای شنی از کاربردی ترین و اصلی ترین تجهیزاتی هستند که در استخرها، دستگاه های تصفیه آب خانگی و همینطور دستگاه های تصفیه آب صنعتی کارایی دارند.

 

انواع فیلتر شنی
فیلتر-شنی-زاگراصنعت

معرفی انواع فیلتر شنی بر اساس جنس بدنه

فیلترهای شنی که در صنعت، دستگاه های تصفیه آب خانگی و استخرها مورد استفاده قرار می گیرند را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد که بر قیمت نهایی این فیلترها نیز تاثیر می گذارد.

یکی از معیارهای دسته بندی فیلترهای شنی، جنس بدنه است که در حالت کلی باید به گونه ای باشد که در تماس با ذرات ریز، معلق و خورنده در آب دچار خوردگی نشود. در ادامه به انواع فیلتر شنی بر اساس جنس بدنه اشاره کرده ایم:

۱.فیلتر شنی فلزی

 

از مرغوب ترین انواع فیلترهای شنی، فیلترهای فلزی هستند که از متریال ضد خش و مقاوم در برابر خوردگی و همینطور زنگ زدگی تولید می گردند. در تولید فیلترهای شنی فلزی، لازم است که ضخامت بدنه به اندازه ای باشد که در برابر فشار آب درون دستگاه، مقاومت بالایی داشته باشد و در اثر برخورد آب با بدنه، دچار ترک و شکستگی نگردد.
در ساخت بدنه فیلترهای شنی فلزی از ورق های فولادی، ورق هایی با روکش گالوانیزه گرم، استنلس ۳۰۴، استنلس ۳۱۶ که همان استیل ضد اسید و یا ضد خورندگی است، استفاده می گردد.

در حالت عادی، فیلترهای شنی فلزی عمر بالایی ندارند چراکه در اثر قرار گرفتن دائمی در برابر آب، دچار خوردگی می شوند. برای رفع این مشکل در فیلترهای شنی فلزی، از رنگ های ضد زنگ و یا اپوکسی استفاده می شود. به این صورت که پس از فرآیند جوشکاری، مخزن سند بلاست می شود و در نهایت نیز سه لایه رنگ اپوکسی را بر روی مخزن می زنند تا در برابر خوردگی ناشی از آب ایمن شود. در بیرون مخزن های فلزی شنی نیز یک لایه رنگ معمولی و یا روغنی زده می شود که ضمن زیباتر شدن ظاهر فیلتر شنی، منجر به مقاومت لایه بیرونی در برابر خوردندگی آب نیز می گردد.

در صورتی که از فیلتر شنی در برابر نور مستقیم آفتاب استفاده شود، برای پوشش لایه بیرونی آن از رنگ های ضد یووی و یا آنتی یووی استفاده می گردد.

۲.فیلتر شنی فایبرگلاس از انواع فیلتر شنی

 

از دیگر انواع فیلترهای شنی، فیلتر شنی فایبرگلاس است که نسبت به فلیتر های شنی فلزی، وزن کمتری دارد؛ همینطور این نوع از فیلترهای شنی به دلیل متریالی که در ساخت آن ها به کار رفته است، در برابر مواد خورنده مقاوم تر هستند. در دستگاه های تصفیه آب خانگی، استخر و … بیشتر از فیلترهای شنی فایبرگلاس استفاده می شود.

در ساخت فیلترهای شنی فایبرگلاس، از کامپوزیت فشرده شده استفاده شده است که مزیت آن نسبت به فیلترهای شنی فلزی، این است که در برابر آب واکنش پذیر نیستند.

در این فیلترها علاوه بر بدنه، سایر اجزا شامل نازل ها، لوله ها، شیرآلات، اتصالات گلویی و … نیز همگی تولید شده از پلی اتیلن می باشند. همینطور در فیلترهای شنی فایبرگلاس، نسبت به نمونه های مشابه در فیلترهای فلزی با ظرفیت یکسان، از میزان شن و سیلیس کمتری استفاده شده است که همین موضوع در قیمت نهایی این دو محصول نیز تاثیر خود را گذاشته است.

۳.فیلتر شنی بتنی

در تصفیه خانه های بزرگ صنعتی، حجم آب ورودی بسیار زیاد می باشد؛ از همین رو استفاده از فیلترهای شنی فایبرگلاس و فلزی چندان کارایی ندارد. در چنین شرایطی از فیلترهای شنی با بدنه بتن استفاده می شود که قادر به تحمل فشار بسیار زیادی هستند و هیچگونه خورندگی در بدنه آن ها ایجاد نمی شود.

معرفی انواع فیلتر شنی بر اساس عملکرد

در دسته بندی دیگری، می توان فیلترهای شنی را بر اساس عملکردی که دارند، دسته بندی نمود. در ادامه به انواع فیلترهای شنی بر اساس عملکرد آن ها اشاره کرده ایم:

۱.فیلتر شنی کند

فیلتر شنی کند کاملا الهام گرفته از طبیعت است، به طوری که بدون اعمال کوچکترین فشاری، آب از بستر شنی آن با سرعت کاملا طبیعی عبور می کند. فرآیند تصفیه آب در این نوع از فیلترهای شنی بسیار آهسته است، از همین رو برای بخش های صنعتی کارایی ندارد. همینطور این نوع فیلترها برای مناطقی که به ظرفیت پایینی از آب تصفیه شده نیاز دارند، مناسب تر است. در تصفیه خانه های شبکه آب روستایی فیلترهای شنی کند، گزینه ای مقرون به صرفه و مناسب هستند.

۲.فیلتر شنی ثقلی تند از انواع فیلتر شنی

از فیلترهای شنی ثقلی تند غالبا در محیط های صنعتی استفاده می شود. در این نوع از فیلترهای شنی، افت فشار بیشتری نسبت به فیلترهای کند وجود دارد و روند تصفیه آب در آن ها با سرعت بالاتری انجام می شود.

از مزیت های فیلتر شنی ثقلی تند، سرعت تصفیه بالا می باشد اما دارای نگهداری سخت تری است؛ چراکه در این نوع از فیلترهای شنی، به دلیل اینکه آب از بستر کوچکی از شن و ماسه عبور می کند، سرعت کثبف شدن بستر شنی بیشتر است و نیازمند شستشوی بیشتری نسبت به فیلتر شنی کند می باشد.

۳.فیلتر شنی تحت فشار

یکی از کاربردی ترین انواع فیلترهای شنی ، فیلترهای شنی تحت فشار هستند. سرعت تصفیه در این تجهیزات بسیار بالا است، به همین دلیل در کارخانه ها و تصفیه آب استخرهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

در فیلترهای شنی تحت فشار، آب با فشار بالایی از یک سمت پمپ وارد می شود تا سرعت عبور آن از بستر شنی و نازل ها زیاد شود و در مدت زمان کوتاهی، آب تصفیه می شود. از رایج ترین فیلترهای شنی تحت فشار، فیلترهای استخر هستند که از آن ها می توان در استخرهای خانگی و عمومی استفاده کرد.

معرفی انواع فیلتر شنی بر اساس شکل و ساختار

در دسته بندی دیگری، فیلترهای شنی بر اساس شکل و ساختاری که دارند، دسته بندی می شوند. در ادامه به دو شکل و ساختار اصلی فیلترهای شنی اشاره کرده ایم:

۱.فیلتر شنی عمودی

برخی از محیط ها با کمبود فضا جهت نصب تجهیزات مختلف مواجه می باشند؛ برای این مراکز فیلترهای شنی عمودی، گزینه های مناسبی می باشند. این تجهیزات دارای مخزن استوانه ای هستند و به صورت عمودی در محل مورد نظر قرار می گیرند.

فیلترهای شنی عمودی بر اساس ظرفیت مورد نظر، میزان دبی آب و … از ارتفاع های متفاوتی برخوردار می باشند اما در یک بررسی کلی نسبت به فیلترهای افقی کم حجم تر هستند.

۲.فیلتر شنی افقی از انواع فیلتر شنی

نوع دیگری از فیلترهای شنی به صورت افقی طراحی می شوند. از ویژگی فیلترهای شنی افقی حجم و ظرفیت زیاد است و در پی ساختار و طراحی که دارند، فضای زیادی را اشغال می کنند.

فیلترهای شنی افقی بیشتر برای محیط هایی مناسب هستند که از نظر ارتفاع سقف محدودیت دارند اما به دلیل داشتن فضای کافی در کف سالن، می توانند این فیلتر را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

انواع فیلتر شنی چه کاربردهایی دارد ؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، مکانیزم به کار رفته در انواع فیلترهای شنی به گونه است که ضمن تصفیه کاربردی آب، بسیار به صرفه نیز می باشد. به همین دلیل در تصفیه آب خانگی، تصفیه آب استخر، تصفیه آب کارخانجات صنعتی و … کاربردهای بسیار دارند. در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های انواع فیلترهای شنی که پیش‌تر معرفی کرده ایم، پرداخته ایم:

  • تصفیه آب های سطحی شامل آب رودخانه ها، آب چاه ها و …
  • فیلتر آب برگشتی برج های خنک‌کننده
  • تصفیه نهایی فاضلاب های صنعتی
  • فیلتر آب آشامیدنی
  • تصفیه آب استخرهای شنا
  • تصفیه آب استخرهای پرورش ماهی
  • فیلتر آب جهت استفاده در کشاورزی
  • تفصیه آب در پالایشگاه ها
  • فیلتر آب در مناطقی که به آب شیرین و سالم دسترسی ندارند.
  • استفاده از انواع فیلترهای شنی در صنایع شیلات
  • فیلتر آب در آکواریوم های بزرگ
  • استفاده از فیلتر شنی در پیش تصفیه اسمز معکوس

مزایای تصفیه آب با انواع فیلتر شنی

فیلترهای شنی به دلیل مزیت های بسیاری که دارند، دارای کاربردهای گسترده ای نیز می باشند. از مهم ترین مزیت های فیلترهای شنی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نصب آسان
  • قیمت به صرفه
  • تنوع بالا از نظر ظرفیت
  • نگهداری و تعیمر آسان
  • قدرت تصفیه بالا (حذف ذرات بیشتر از ۱۰۰ میکرون)
  • شستشوی آسان

قیمت انواع فیلتر شنی

یکی از پارامترهای مهم در زمان خرید فیلترهای شنی، قیمت این نوع از فیلترهای تصفیه آب می باشد. فیلترهای شنی فایبرگلاس عموما وارداتی می باشند و از طریق دیگر کشورها وارد بازار ایران می شوند، به همین دلیل قیمت آن ها تا حدود زیادی تحت تاثیر قیمت ارز در کشور است.

قیمت فیلترهای شنی فلزی نیز وابسته به قیمت روز آهن آلات و فلزهای به کار رفته در ساخت این نوع از فیلترهای شنی می باشد که متأسفانه بی ثباتی زیادی در آن وجود دارد و شاهد نوسان قیمت ها هستیم.

به همین دلیل در حالت کلی، قیمت فیلترهای شنی بسیار شناور است و به صورت روزانه و یا حتی ساعتی تغییر می کند. از دیگر عوامل مهم در قیمت گذاری فیلترهای شنی می توان به ضخامت ورق های فلزی به کار رفته در تولید مخزن فلزی، نوع و برند سازنده فیلترهای شنی فایبرگلاس، تعداد نازل های به کار رفته در داخل فیلترهای شنی، نوع و خلوص سیلیس های مصرفی، برند شیر آلات استفاده شده، اتوماتیک و یا دستی بودن این فیلترها و … اشاره کرد.

تهیه انواع فیلترهای شنی از مجموعه زاگرا صنعت

انتخاب فیلتر شنی مناسب با ظرفیت مشخص اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع شناخت انواع فیلترهای شنی به شما کمک می کند تا متناسب با کاربردی که انتظار دارید و همینطور محلی که برای قرار گیری آن در نظر گرفته اید، بهترین فیلتر شنی را تهیه و خریداری نمایید.

نظرات کاربران

  • تحویل اکسپرس

  • پرداخت در محل

  • هفت روز ضمانت بازگشت

  • ضمانت کالا

  • پشتیبانی آنلاین

هدف از تاسـیس این گروه فـنی تامـین تجهـیزات و نگـهداری بخشهای مختـلف تاسیـسات مـکانیک بوده و با شرکـت ها و تولـیدکنندگان بزرگ و به نام ایران همکاری هایی نزدیکی داشته است. لذا با تغییر سیاست های این گـروه نسبت به نیاز بازار ایران از ابتـدای سال ۱۳۹۶ و پس از دریافت مجوز های لازم اقدام به راه اندازی خط تولید خود در زمینه طراحی و تولید بویلرها و مخازن تحـت فشـار با برند زاگـرا نموده است که با نظارت شرکت های فنی بازرسی استاندارد پس از تهیه نقشه ها و تایید آن تولید می نماییم.

شیراز – بلوار شهید رجایی (فرهنگ شهر) – حدفاصل کوچه ۳۰ و ۳۲- ساختمان ساتراپ – طبقه ۴ – واحد ۲۰

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت زاگرا صنعت می باشد

طراحی و توسعه : شرکت مدیران | کانون تبلیغات سورنو

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user