گـــروه صنعتی زاگــــــــــرا صـــــنعـت

تولید کننده انواع دیگ های بخار ، دیگ های آبگرم

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها هفت سین
  • نویسنده poostkar
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
اسفند 27, 1400

هفت سین نماد چیست و هر سین چه مفهومی دارد؟

هفت سین نماد چیست و هر سین چه مفهومی دارد؟

عید نوروز یکی از مهم ترین مناسبت ها در تقویم ما ایرانیان است. عید نوروز چندین ویژگی خوب را باهم دارد؛ تعطیلاتش فرصتی برای استراحت و دیدوبازدید است، زمانش مصادف با اول بهار و زیباترین حالت طبیعت است و رسم‌هایش همه خوشایند هستند. خوشبختانه این رسم باستانی، در طی تاریخ و حمله اقوام بیگانه از بین نرفته و هنوز رسوم قدیمی وجود دارند. یکی از جذاب ترین بخش های عید نوروز، چیدن سفره هفت سین است. خیلی از ما هر سال تمام ذوق و سلیقه مان را برای چیدن زیباترین سفره هفت سین به کار می بریم، اما شاید ندانیم هر عضو سفره هفت سین چه معنایی دارد و چرا در سفره قرار گرفته است. اگر می خواهید بدانید هفت سین نماد چیست، ما در این مطلب همه چیز در مورد سفره هفت سین و اینکه هر یک از اجزای این سفره زیبا چه معنایی دارند را به شما توضیح داده ایم.

پیشینه سفره هفت سین

تاریخچه چیدن سفره هفت سین به درستی مشخص نیست. بعضی از پژوهشگران معتقدند ایرانی های طبیعت گرا برای ارج نهادن به برکت های مادر زمین سفره ای با هفت نماد می چیدند که با حرف های مختلف آغاز می شد و لزوما اولین حرف اجزای این سفره سین نبود.
اشاره به هفت سین اولین بار در نوشته هایی به جا مانده از قرن های هشت و نهم دیده شده است. در این نوشته ها از هفت سین صحبت و اشاره شده که تمام اجزای سفره با سین شروع می شوند. گفته می شود اجزای سفره به جز اینکه باید با سین شروع شوند، ریشه گیاهی دارند، خوراکی هستند و برای بدن مفید.
در ریشه یابی هفت سین برخی آن را به هفت سینی ربط داده اند و برخی اصل آن را هفت میم دانسته اند. برخی دیگر هم معتقدند از ریشه هفت چین به معنی چیدنی بوده است که البته همه این ها در حد تئوری باقی مانده و ثابت نشده.
به جز اینکه اجزای سفره با سین شروع می شوند، هفت عدد بودنشان هم جالب است. گفته می شود هفت برای ساسانیان اهمیت ویژه ای داشته است. علاوه بر ساسانیان، هفت در میان بسیاری از قوم ها نیز عددی مقدس به شمار می رود.

سبزه هفت سین نماد چیست

سبزه هفت سین یادآور سبزی و رویش طبیعت است. سبزه درواقع نماد نوزایی و تولد مجدد به حساب می آید که بی ربط به تولد دوباره زمین در بهار نیست. حضور سبزه در میان هفت سین به این دلیل است که باعث شود سال آینده، شاداب سرسبز و خرم باشد. همچنین رنگ سبز، یکی از رنگ های آرامش بخش است و دیدنش در میان سفره باعث سبکی و نشاط روح می شود. بسیاری در سیزدهمین روز فروردین، در حین گره زدن سبزه آرزو می کنند و بعد آن را به آب روان می سپارند.

سیب هفت سین نماد چیست

سیب در باور بسیاری از مردم و افسانه های قدیمی، نشان دهنده زیبایی است؛ به همین دلیل خیلی وقت ها برای نشان دادن زیبایی یک نفر او را به سیب تشبیه می کنند. در سفره هفت سین هم سیب نماد زیبایی و سلامتی است. در واقع با گذاشتن سیب، خانواده سعی می کنند از آسیب و گزند دوری کنند. از آنجا که مادربزرگ و پدربزرگ ها همیشه نگران سلامتی بچه ها و نوه ها هستند، رسم است سیب را پدربزرگ یا مادربزرگ سر سفره بگذارد.

سمنوی هفت سین نماد چیست

برای سمنو معانی مختلفی در نظر گرفته شده. گفته می شود سمنو نماد برکت و فراوانی است و حضور آن در سفره سالی پر از خیر و برکت را تضمین می کند. همچنین به دلیل اینکه سمنو غذایی مقوی است و از گندم تهیه می شود، نماد قدرت نیز به آن نسبت داده می شود.

سکه هفت سین نماد چیست

سکه یکی از اجزای سفره هفت سین است که می توانید نمادش را به راحتی حدس بزنید. سکه نماد دارایی و ثروت است و برای داشتن سالی پر از ثروت و مکنت سر سفره هفت سین قرار می گیرد.

سیر سفره هفت سین نماد چیست

سیر، گیاهی با خاصیت های فراوان است که به عنوان دارو نیز به کار می رود. از سوی دیگر، سیر خاصیت ضدعفونی کننده هم دارد و استفاده از آن برای پیشگیری از بیماری ها توصیه می شود. یکی از دلایل گذاشتن سیر سر سفره به دلیل همین خاصیت پزشکی آن و به ارمغان آوردن تندرستی است. به جز این، سیر نماد مناعت طبع هم محسوب می شود و حضور آن در سفره هفت سین، برای یادآوری قناعت به انسان و سیرچشمی و حریص نبودن برای مال دنیا است.

سرکه سفره هفت سین نماد چیست

سرکه در برخی منابع، نماد شکیبایی است. شاید سرکه به دلیل فرآیند طولانی به عمل آمدن به این نماد مشهور شده باشد. به جز شکیبایی، سرکه نماد تسلیم و رضا هم است. در ادبیات ایرانی سرکه به عنوان نماد اضطراب و اشک شناخته شده و حضور آن در سر سفره هفت سین برای یادآوری ناملایمات زندگی و دعوت به پذیرش و صبوری در برابر مشکلات است.

سنبل سفره هفت سین نماد چیست

سنبل هم یکی از زیباترین اجزای سفره هفت سین به حساب می آید. این گل زیبا، نماد بهار است و گوشه از زیبایی طبیعت را به سفره ها می آورد.

سنجد سفره هفت سین نماد چیست

یکی از رسوم سال نوی میلادی، مشخص کردن هدف و انجام آن در سال نو است. جالب است بدانید این رسم در سفره هفت سین هم وجود دارد. سنجد را به عنوان نماد فرزانگی و خرد می شناسند و حضور آن در میان هفت سین نشانه این است که هرکس با خویشتن عهد کند با آغاز سال نو هرکاری را سنجیده انجام دهد و عقلانی کار کند. برخی هم معتقدند سنجد پرورش دهنده قوای احساسی است و به همین دلیل نماد عشق انسان ها به یکدیگر نیز می تواند باشد.

سماق سفره هفت سین نماد چیست

سماق که سرخی خورشید هنگام طلوع را به یاد ما می اندازد، نماد طلوع و آغاز دوباره است و انسان را به شروعی دوباره و پرانرژی دعوت می کند.

نظرات کاربران

  • تحویل اکسپرس

  • پرداخت در محل

  • هفت روز ضمانت بازگشت

  • ضمانت کالا

  • پشتیبانی آنلاین

هدف از تاسـیس این گروه فـنی تامـین تجهـیزات و نگـهداری بخشهای مختـلف تاسیـسات مـکانیک بوده و با شرکـت ها و تولـیدکنندگان بزرگ و به نام ایران همکاری هایی نزدیکی داشته است. لذا با تغییر سیاست های این گـروه نسبت به نیاز بازار ایران از ابتـدای سال ۱۳۹۶ و پس از دریافت مجوز های لازم اقدام به راه اندازی خط تولید خود در زمینه طراحی و تولید بویلرها و مخازن تحـت فشـار با برند زاگـرا نموده است که با نظارت شرکت های فنی بازرسی استاندارد پس از تهیه نقشه ها و تایید آن تولید می نماییم.

شیراز – بلوار شهید رجایی (فرهنگ شهر) – حدفاصل کوچه ۳۰ و ۳۲- ساختمان ساتراپ – طبقه ۴ – واحد ۲۰

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت زاگرا صنعت می باشد

طراحی و توسعه : شرکت مدیران | کانون تبلیغات سورنو

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user